Türk Eğitim-Sen Başkanı Geylan’dan ‘röportaj’ açıklaması
TÜRK Eğitim-Sen Genel Başkanı Talip Geylan, “Milli Eğitim Bakanı Sayın Yusuf Tekin katıldığı bir televizyon programında, öğretmen atamalarının kurulacak bir komite huzurunda 45 dakikalık görüşme ile yapılacağını ifade etmiştir. Bu değerlendirme öncelikle Cumhurbaşkanı Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın daha önce kamuoyuna açıkladığı açıklaması üzerinden yapılacaktır.” “‘Kamusal işe alım mülakatlarını kaldıracağız ve gençlerimizi yazılı sınavlardaki başarı sıralamasına göre yapacağız’ söylemiyle çeliştiğini belirtiyoruz. Özellikle eğitim çalışanları ‘mülakat’ uygulamasının eziyetini yaşamış bir topluluk. ve bu travmanın olumsuz etki ve sonuçlarını uzun yıllar bizzat yaşamıştır” dedi.
Türk Eğitim Sendikası Başkanı Talip Geylan, yaptığı yazılı açıklamada, öğretmen atamalarında yeniden mülakatın belirleyici olacağı kurgusunun dile getirilmesinin, eğitim emekçileri ve öğretmen adaylarında yersiz kaygı ve huzursuzluğa yol açtığını söyledi. Başkan Geylan, “Milli Eğitim Bakanı Sayın Yusuf Tekin, katıldığı bir televizyon programında, öğretmen atamalarının kurulacak bir kurul huzurunda 45 dakikalık görüşme ile yapılacağını ifade etti. Bu değerlendirme, değerlendirmeye alınacaktır. Öncelikle Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın daha önce kamuoyuna verdiği ve gençlerimizin atanacağı ‘kamu işe alım mülakatı’ kaldırılarak yapılıyor.” ‘Yazılı sınavlardaki başarı sırasına göre yapacağız’ beyanına aykırı olduğunu belirtiyoruz. Özellikle eğitim çalışanları, ‘mülakat’ uygulamasının eziyetini yaşayan ve bu travmanın olumsuz etki ve sonuçlarını uzun yıllar bizzat yaşayan bir topluluktur. İşe alımdan terfi ve yönetici atamalarına kadar Milli Eğitim Bakanlığı’nın röportajları Geçmiş hiç de saf değil. O sözlü sınav süreçlerinde sendika iradesiyle, toplumsal ve siyasi yapılarla listelerin havada uçuştuğunu, hak edenlerin hak ettiğini alamadığı emsallerin yaşandığını hatırlıyoruz. Alanın psikolojisi bu şekilde iken öğretmen atamalarında (ve belki diğer süreçlerde) yine mülakat belirleyici olacaktır. Bir kurgunun söylenmesi eğitim personeli ve öğretmen adaylarında yersiz kaygı ve huzursuzluğa neden olmuştur. Öğretmen niteliğinin korunması adına Sayın Bakanımızın yaptığı değerlendirmenin uygulamaya yansımasının dikkatle hesaplanması gerektiğini düşünüyoruz. Ülkemizin geleceğini inşa eden öğretmenlerimizin en donanımlı şekilde yetiştirilmesinin önemli olduğunu düşünüyoruz. “Fakat bunun için yapılması gereken ilk şey öğretmen yetiştirme sürecinin tartışılmasıdır” dedi.
‘GÖRÜŞME SÜRECİ BİRÇOK SORUN NEDEN OLACAK’
Başkan Geylan, sendikalarının düzenlediği ‘Öğretmen Yetiştirme Çalıştayı’ sonuç raporlarına da yansıdığı üzere öncelikle öğretmen liselerinin yeniden açılması gerektiğini belirterek, “Öğretmen olmayı arzulayan ve hedefleyen öğrencilerimiz öğretmen liselerine yerleştirilmelidir. Ortaöğretim düzeyinde bu hedeften sapmayan mezunlarımızda yeniden öğretmen olma isteği ve hedefi bulunmaktadır.” Eğitim fakültelerimizde son yıllarını tam zamanlı olarak alanda veya okulda geçiren öğrencilerimiz, eğer hala öğretmenlik duygusu ve amacı taşıyorsa, fakülteden öğretmen adayı olarak mezun olmalıdırlar. Eğitim fakültesinden böyle bir duygu ve donanımla mezun olan mezunlarımız zaten gerçek anlamda ‘nitelikli öğretmen’ olarak eğitim sistemine gireceklerdir. Bakanımızın 45 dakikalık röportajla hedeflediği ölçümleme, 9 yıllık bu lise ve üniversite eğitim sürecinde zaten sağlıklı bir şekilde gerçekleştirilmiş olacak. Öte yandan onlarca branşta 30-40 bin öğretmenin işe alınacağı bir mülakat sürecinin fiziki işleyişi hesaplanabilir de hesaplanmayabilir de. Pek çok soruna neden olacak. “Her adayla 45 dakika görüşme yapılacak mülakatlarda nitelikli komitelerin doğru şekilde oluşturulması ve bu komitelerin haftalar sürebilecek değerlendirme süreçleri çok önemli bir sorun olacaktır” dedi.